Olin puurtamassa pihamaalla. Se on kumma juttu, etten saa mitään aikaiseksi, vaikka kuinka huhkin. Tulin siis sisälle, koska vartaloni ja aivoni huutavat apetta. Varsinaisesti minulla ei oikeastaan ole nälkä vatsa ei kurni eikä ruuan tuoksu saa vettä kielelle. Muutaman kerran on päivässä kuitenkin syötävä. Minun ei vaan tee juuri mitään mieli ja kuten sanoin ei minulla ole nälkä vaan poverit alkaa loppua, alkaa siis väsyttää ja kroppa on kuin makaronia.

Mulla on aina ollut vääristynyt suhde ruokaan. Toisinaan kaikki pyörii ruuan ympärillä uusia reseptejä kokeillen (tosin en ole varmaan koskaan kokannut suoraan ohjeen mukaan) ja toisinaan taas päinvastoin paahtoleivällä kitkuttanut. Tätä ”ruoka ei maistu” kautta on kyllä jatkunut jo muutamia kuukausia, vaikka olen korjaus liikkeitä aika ajoin yrittänyt, mutta suistun pian taas haluttomuuteen laittaa ruokaa. Ei edes ruoka ohjeiden selailu herätä halua kokeilla mitään uutta. Viimeisin kokeeni epäonnistui surkeasti ja maistui lähinnä suolalle. Ei minulle tyypillistä, sillä olen kohtuullisen hyvä kokki. Nyt vaan ei mikään nappaa.

Riisiä söin aikanani niin paljon, että allergisoiduin sille. Nyt tuntuu täysin hölmöltä, että minulla meni niin kauan ennen kuin tajusin oireideni johtuvan riisistä. Menetin miltei liikuntakyvyn ja silti olin vähällä antaa asian vain olla, että ”tämmöstä tää elämä tällä kertaa toi”. Muistan miten jalkojen kipu oli niin infernaalista, että jalkaterissä tuntui kuin niitä olisi grillattu hiljaisella liekillä. Taidan tietää miltä tuntuu, kun iho poksahtaa rikki vähän kuin makkaran kuori grillissä. No ulkoisesti jaloissani ei kauheasti mitään näkynyt, turvotusta ehkä, mutta kipua ja jäykkyyttä oli jalkaterissä, jalkapohjissa, kantapäissä, nilkoissa ja varpaissa. Kun vihdoin yhdistin oireeni riisiin aloin etsiä infoa asiasta, mutta aika turhaan, sillä mitään kunnollista suomenkielistä dokumenttia ei ole juurikaan julkaistu asiasta tai sitten olen huono etsimään tietoa. Englanniksi löysin jotain infoa riisi allergiasta ja mikäli niihin uskoo riisiä kutakuinkin pääravinnokseen syövissä maissa, riisi allergia on varsin yleinen. Mikä ei ollut mielestäni ollenkaan yllättävä löydös. Tosin kuvatut oireet riisi allergiassa olivat muistaakseni lähinnä vatsa vaivoja. Itselleni riisi voi toisinaan aiheuttaa myös erittäin voimakasta ylävatsa kipua. Loppujan lopuksi mitä sillä on edes väliä mitä ne oireet muilla on kun minulta riisi vie liikuntakyvyn ja sillä siisti. En jaksa uskoa, että joku lääkäri olisi tämänkin vaivan syyn onnistunut selvittämään. Onneksi pystyin itse jäljittämään oireitteni alkuperän. Voin toki edelleen syödä riisiä, mutta varsin maltillisesti ja mielellään mahdollisimman harvoin.